Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Kompetencia alapú képzésekhez kidolgozott új tananyag módszertani leírása

 

Szakképzést előkészítő évfolyam programja „Út a célhoz”

Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

Helyszín: Szekszárdi SZC. I. István Szakképző Iskolája, 7030 Paks, Iskola utca 7.

Célunk, hogy megtaláljuk a tanulóhoz legjobban illő szakmát, melyhez a legjobban motivált és képességei is megfelelőek ehhez. Cél, hogy a tanuló saját elképzeléseinek és saját képességterületeinek figyelembevéve a munka világába munkára képes emberré váljon. Kiemelt feladatunk a problémamegoldó gondolkodás együttműködő készség, alkalmazkodás fejlesztése.

A tananyag során mindvégig a tanulóink teljesítményre összpontosítunk, pontosabban a diákjaink tanulásának fejlesztésére. Folyamatosan az érintettek aktív részvételére építünk. Tananyagunkat összefüggés-specifikus, figyelembe vettük az iskolánk sajátos helyzetét és feltételeit, valamint biztosítottuk a sajátos kontextus elemzésére épülő stratégia kialakításának lehetőségét.

A program azoknak a fiataloknak szól, akik bizonytalanok a pályaválasztásban, vagy az általános iskolát kompetenciahiánnyal fejezik be. Feladata nem az általános iskolai tananyagok ismétlése, hanem kompetenciák felmérési eredményeire alapozott fejlesztés. A szakképző iskolába való belépés feltétele, hogy rendelkezzen a tanuló azokkal az alapkompetenciákkal, melyek alapvetően szükségesek a szakma elsajátításához. Jó gyakorlatunkkal nem a hagyományos tanulás-tanítás alapmódszereit alkalmazzuk, hanem projektekben, témakörökben dolgozzuk fel az év elején az adott hónapra meghatározott projektcélokat és feladatokat. A hónap projektfeladatait bontottuk le hetekre, majd napokra. Feltérképeztük azt, hogy milyen helyi lehetőségeket tudunk kihasználni arra vonatkozóan, hogy minél több munkahelyen tudjunk érzékenyítő szakmai tapasztalatot szerezni. Nagyon fontos volt még a tervezés folyamatában, hogy megismerjük tanulóink szociokultúrális hátterét, hogy könnyebben tudjuk megérteni, hogy tanulóink honnan érkeznek. Ezen kívül egy meghatározó együttműködő kapcsolatot is kiépítve a családdal. Év elején nemcsak a tanuláshoz szükséges alapkészségeket és képességeket ismerjük meg (olvasás, írás), hanem a tanuló egész személyiségét ismertük meg, nemcsak tesztekkel, feladatlapokkal, hanem sok-sok egyéni beszélgetéssel. Ezáltal sokkal inkább ráérezhettünk arra, hogy milyen motivációs bázissal és milyen alapkészségekkel érkeztek hozzánk a Ránk bízott tanulók. Mi abból indulunk ki és arra tudunk építeni, amit a tanuló magával hoz, a pozitív tulajdonságait erősítve és azon keresztül építkezve törekszünk a saját képességein belül a legmagasabb szintre hozni. Ez a program kiváló lehetőséget ad arra, hogy kéttanáros modellt megvalósítsuk és ez nagyfokú szakmai szemléletváltást igényel valamennyi kollégától, hiszen nem tantárgyakat tanítunk. Ezt nemcsak ebben a képzési formában tudjuk kamatoztatni, hanem a sok szakmai konzultáció során a többi pedagógusnál is érzékenyítjük ezt a fajta szemléletet. Például: szeptember havi projektünk címe: én világom, mi világunk. Ez azt jelenti, hogy megismerkedünk saját pozitív tulajdonságunkkal és a hiányosságainkkal. Ennek a következő fázisa volt, hogy megpróbáltuk megismerni egymást is, erre jó teret biztosít, hogy mindennap keretes formában nyitjuk és zárjuk a projektnapot, azaz először beszélgetőkörrel, kötetlen formában vezetjük rá az aznapi projektfeladatokra és beszéljük meg az általános és igény szerint felmerült bármilyen problémát. A nap zárásában ugyanezzel a módszerrel átbeszéljük a napi történéseket, mi az ami jól sikerült, mit tanultunk, miben fejlődtünk, mit szeretnék a jövőben még jobban csinálni? Például egy porjektnapot érzékeltetve: 1. óra ráhangolódás, 6. óra reflexió. A köztes időben folyik a projektmunka, például év elején teremdekorálás, közösen festették le az ajtót, ennek első lépése a digitális kompetencia- számítógép használat, ötletek gyűjtése, 2. lépés nyelvi kompetencia- a Neten megkeresve elolvassák a felhasznált anyagokról a tudnivalókat. 3. lépés problémamegoldó- matematikai gondolkodás-  meghatározzák az anyagmennyiséget, higítási arány kiszámítása számológép használatával is. 4. gyakorlati tevékenység az ajtó lefestése és az egész nap folyamán a lehetőségeket kihasználva az idegen nyelvi kompetenciákat is erősítjük (főként szóban pl.színek, eszközök). A manuális gyakorlati tevékenységnél természetesen a finommotorikát igénylő feladatok során gyakorolhatják a különböző szakmához kötődő képességeiket Pl.: festő, varrónő. Projektünk kiemelt feladataként tekintjük az együttmunkálkodást, az alkalmazkodást és a problémamegoldógondolkodást igénylő tevékenységeket, az együttes tevékenységekben a különböző képességek elfogadásával, mert nem egyformán képesek a diákok teljesíteni.

Kis csoportos, de a nagyobb csoport sem okoz gondot, mert projektünk kéttanáros modellel valósul meg.

A feldolgozás egy éves projekt, de kisebb egységekben is kiválóan alkalmazható.

A jó gyakorlat kapcsolódik a korai iskolaelhagyás megelőzésére, továbbá újszerű és építőjellegű technikáink jól adaptálhatóak nemcsak iskolánkban, hanem más intézményben is. A tanulóink a 21. századnak megfelelő Z generációs igényekhez alkalmazkodó tantermekben illetve a Z generációt ismerő és a hozzákapcsolódó hatékony módszertani ismeretek tárházát felsorakoztató pedagógusgárda segítségével helyezik a tanulót olyan szintre, hogy a lemorzsolódás, a korai iskolaelhagyás a lehető legkisebb mértékben forduljon elő. Célunk a 0 % elérése. Hisszük, hogy minden tanuló megmenthető.

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva