Kompetencia alapú képzésekhez bevezetett új tananyag módszertani leírása
„Ép testben ép lélek”
tananyagfejlesztés/módszertani fejlesztés
Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Helyszín: Szekszárdi SZC. I. István Szakképző Iskolája, 7030 Paks, Iskola utca 7.
A fejlesztés kompetencia alapú képzésekhez kidolgozott új tananyag.
Kiemelt célja az egészséges életmódra nevelés.
A célcsoport az iskola minden évfolyamán és osztályában, főként a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók.
A fejlesztés alkalmazása tanórai kereteken kívül kiscsoportos foglalkozással, illetve meghívott előadóval, tanórai keretekben pedig osztályfőnöki órákon, valamint az elsősegélynyújtás-, munka-tűz, baleset és környezetvédelmi oktatással valósult meg.
A fejlesztés kidolgozása előtt megvizsgáltuk a rá szánható időkeretet, a tárgyi és személyi feltételeket, a költségvonzatot. Rögzítettük a munkamódszereket, a kivitelezés szabályait, a pedagógiai lépéseket. Előzetes ismereteket gyűjtöttünk a célcsoportról.
Az előzetes feltérképezés alapján megvizsgáltuk a programlehetőségeket, megterveztük a helyszínt, előadókat hívtunk meg.
Az iskolai tantervbe beillesztettük az előadásokat, filmvetítéseket, illetve az iskola keretein belül szervezendő külön programokat. Az egészségfejlesztési terv megírása, osztályokra és időintervallumokra való bontása a projekttevékenység első fázisa volt.
Az egészségfejlesztési terv alapján hozzá lehetett kezdeni külön-külön az egyes programok megszervezéséhez, a lebonyolítás lépéseinek pontosításához.
Megvalósítás:
Az egészséges életmód a táplálkozási szokásokkal kezdődhet. Egészséges ételeket kínáltunk („mézes reggeli”) és készítettünk együtt tanulóinkkal.
Az egészséges életmódba a táplálkozáson kívül a lelki és testi egyensúly megteremtése is beletartozik, ezért nagy hangsúlyt helyeztünk a testmozgás népszerűsítésére. A sporttevékenység végzése eleve feltételezi a káros szenvedélyek mellőzését, ezért iskolánkban már az előző tanévben szorgalmaztuk a szabadban történő testmozgást elősegítő sporteszközök telepítését. Nyújtó, korlát, láb-és kar erősítő eszközeinket a tanév szeptemberében sikerült az iskola udvarán felépíteni a tanulók nagy örömére. Mivel tornatermünk nincs, ez volt az első lépés az iskolai testmozgás helyben való népszerűsítésére.
Kihasználva az alkalmat, a város által szervezett sportvetélkedőn is részt vettünk. Szeptember 29-én az EU sport napján – bár tanulóink nem futottak le 2019 métert, de az iskolaudvaron a tanárokkal együtt rótták a köröket.
A lelki egyensúly megőrzése érdekében a témakörök, melyekre nagyobb hangsúlyt fektettünk a függőségek, szexuális felvilágosítás, mentálhigénia, társas kapcsolatok. Tanulóink nagy része most lép be, vagy már belépett a serdülőkorba, a felnőtté válás előcsarnokába. A mai szexuális szokások sok gyerek jövőjét veszélyeztethetik, ha nincs kellő felvilágosítás a tevékenység mögött. Mindezek tükrében igyekeztünk - főleg az osztályfőnökök bevonásával – osztályfőnöki órákon minél több kötetlen beszélgetést folytatni a tanulókkal, akár egyénileg is, ha annak szükségét láttuk.
- Szó volt többek között a párkapcsolatokról, fiú – lány kapcsolatáról, barátságról, a szerelem fogalmáról. Szakember - kolléganőnk – segítségével beszélgettünk a testi változásokról a testi különbségekről, a szexualitás során elkapott és tovább terjesztett betegségekről, azok veszélyességéről.
- Az önismereti feladatok és közösségépítő játékok nemcsak arra voltak jók, hogy az előzőekben tárgyalt káros szenvedélyek veszélyeit feltárja. Rávilágítottak az iskolai viselkedés szabályaira, az egymáshoz illetve a felnőttekhez való viszonyokra is, illetve arra, hogy tanulótársaik tisztelete, védelme mennyire fontos saját boldogulásuk szempontjából is. Ezeknek a játékos feladatoknak a mottója „Hogyan érzem magam a bőrömben?”
Hatékonyság, eredmények:
A személyi feltételrendszert képezik nemcsak a külső szakemberek, hanem az osztályfőnökök, szaktanárok is. Interaktív bemutatók, oktatóvideók, drogprevenciós-, tesztek, kérdőívek, e-twining online önellenőrző kérdések (kahoo) segítségével egészítettük ki az előadói, tanári magyarázatot. A különböző évfolyamokon eltérő az életkori sajátosságokat figyelembe véve építettük fel a tananyagtartalmat.
A kiscsoportos foglalkozások, az - egyénre szabott - segítő beszélgetések alkalmával, esetenként külső szakember meghívásával hatékonyabb eredményeket érhetünk el.
Tapasztalatunk, hogy az egyéni beszélgetések, kiscsoportos foglalkozások során a tanulók jobban megnyíltak, ezáltal befogadóbbá váltak, őszintébb válaszok érkeztek diákjaink részéről.
Kelt: Paks, 2020. április 30.