Kompetencia alapú képzésekhez bevezetett új tananyag módszertani leírása
„ Munkavállalói kompetenciák fejlesztése egy projekten keresztül digitalizálva”
tananyagfejlesztés / módszertani fejlesztés
Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Helyszín: Szekszárdi SZC I. István Szakképző Iskolája, 7030 Paks, Iskola u. 7.
KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉSEKHEZ KIDOLGOZOTT ÚJ MÓDSZERTAN ÖSSZEFOGLALÓ BESZÁMOLÓJA
MÓDSZERTANI FEJLESZTÉS – tapasztalatok
A fejlesztés kompetencia alapú képzésekhez módszertani fejlesztés.
A Szekszárdi Szakképzési Centrum I. István Szakképző Iskolájában az alapkompetenciák fejlesztése mellett, fontosnak tarjuk a szakmai tantárgyak tanulása során megjelenő egyéb kompetenciák fejlesztését is.
A módszertan kiemelt fejlesztési célja: Az oktatás világából a munka világába való hatékony és eredményes átlépés támogatása.
A fejlesztés kidolgozáskor figyelembe vettük azokat az elvárásokat, amelyeket a fiatal pályakezdő munkavállalók elé támaszt ma a munkaerő-piac. Napjainkban, projektszemléletben is tudnia kell dogozni egy munkavállalónak. Tapasztalatunk az, hogy a mai generációnak van fejlődnivalója ezen a területen, így a módszertani fejlesztésünket ebbe munkaformában kívántuk megvalósítani.
Megvizsgáltuk azokat a tantárgyakat melyek tantervét, remekül ki tudja egészíteni a tanulók számára kiadott projektfeladat. Természetesen ezen, tantárgyak tanulása során megszerzett tudás, ismeret elengedhetetlen volt a megvalósításhoz.
A fejlesztésben érintett célcsoport elsősorban a végzős 11. és 114. évfolyamos tanulóink voltak, hiszen nekik szerettünk volna olyan biztos háttértudást adni, amivel könnyen tudnak boldogulni a munka világába.
A feladat zárásaként tanulóinak egy portfoliót kellett készíteniük, melyben bemutatták a félév során végzett kutató és megvalósító munkájukat. Különböző előadásokkal, prospektusokkal, vetélkedőkkel színesítettük ezt az időszakot, mellyel a tágabb ismeretszerzés lehetőségét kívántuk megteremteni.
Számunkra is fontos, hogy a Z generáció a megfelelő modern eszközök használatával szintén tisztában legyen. Ezért a projekt elkészítésekor elvárás volt, ezen eszközök alkalmazásával elkészíteni a feladatot, ezzel szintén a munkavállalói kompetenciák elsajátítása volt a cél. Csoportos foglalkozások keretében lehetőséget biztosítottunk pl.: az együttműködés, mint új munkaerő-piaci elvárásnak a fejlesztésére is.
A munka során azt tapasztaltuk, hogy a tanulók sokkal aktívabban vetették bele magukat feladat megoldásába, mint egy tanórai házi feladat elkészítésekor. Pozitív eredményként értékeljük azt is, hogy a diákok önálló feladat megoldási képességük nagyban fejlődött. Az elkészített feladatokat lelkesen készítették, majd kíváncsian várták a bemutatást, és a közös értékelést.
Bízzunk benne, hogy a módszertani fejlesztéssel, sikerült a tanulókat kellőképpen felkészíteni a rájuk váró feladatokra, és a megszerzett tudást a gyakorlatban is alkalmazni fogják, mellyel sikeres munkavállalókká tudnak válni.