6. Tanórán kívüli közösségfejlesztő, közösségformáló
tevékenységek munkacsoport
Beszámoló
Iskolánk a 2018/2019-es tanévben a GINOP 6.2.3- számú pályázat keretében nagy feladatot és kihívást kapott, melyet először félve fogadtunk, de aztán az iskola minden pedagógusa lelkesen vetette bele magát a munkába.
Kis iskola révén nagy lehetőségnek tekintettük, hogy a pályázat kapcsán, a tanórán kívüli munkacsoport keretében ki tudjuk jobban nyitni a világot tanulóink számára, ezzel is segítve a lemorzsolódás megelőzését.
Intézményükben a diákéletre mindig is nagy hangsúlyt fektettük, hiszen valljuk fontos, hogy tanulóink otthonosan érezzék magunkat az iskolai falain belül is. A programok szervezésében, megvalósításában a tantestület és a vezetőség mellet, iskolánk diákönkormányzata is kiveszi a részét. Próbálunk minél több lehetőséget, pályázatot megragadni, ahhoz hogy maradandó élményeket, emlékeket adjunk tanulóink számára.
Fontos számunkra, hogy a hozzánk érkező tanulók minél hamarabb be tudjanak illeszkedni intézményünk tanulóközösségébe, ezért kiscsoportos foglalkozások keretében ismertetjük meg 9. évfolyamos tanulóinkkal az iskolában rejlő lehetőségeket.
Véleményünk szerint a színes diákprogramokkal fejlesztjük a fiatalok kreativitását, problémamegoldó képességüket, kommunikációjukat, empátiájukat, a közös együttműködési képességüket. Ezek ma nagyon fontos tulajdonságok a munkaerőpiacon, és mi a NAGYBETŰS életre szeretnénk felkészíteni diákjainkat. Tapasztalatunk, hogy a jó osztályközösség kialakításban is szerepet játszanak ezek a programok, foglalkozások.
Iskolánk a város peremterületén helyezkedik el, ezért fontosnak tarjuk, hogy minél jobban kötődjünk Paks városához, és minden olyan rendezvényen megjelenünk, ahol a helyi értékeket, hagyományokat ápolni tudjuk, valamint aktív résztvevői vagyunk minden városi diáksport eseménynek is.
A hagyományok ápolása és megőrzése mellett a környezetünk védelmére, mindig is nagy hangsúlyt fektetünk. Rendszeresen veszünk részt, olyan programokon ahol a környezetünkért valami hasznosat tudunk tenni pl.: Te szedd, Autómentes nap, Víz világnapja, Föld napja, Madarak és fák napja. Intézményünket egy szépen gondozott park veszi körül, ezért az ott élő madárkák és mókusok téli élelméről is minden évben gondoskodunk. A tantermekre szintén minden tanulóközösség nagyon odafigyel, hiszen a szép rendezett környezetben a tanulás is jobban megy. Osztálydekorációkkal, színes falújságokkal, osztályélőlényekkel színesítjük osztálytermeinket, ezzel is a családias hangulatot kívánjuk megteremteni.
Minden évben segítjük a karitatív szervezetek munkáját. Gyűjtést szervezünk rászoruló családok részére. Jó érzéssel tölt el bennünket, ha csak egy kicsivel is, de hozzájárulhatunk mások életének jobbá tételéhez.
Családias hangulatban és környezetben, megemlékezünk meg a jeles napokról, együtt várjuk a Télapót, karácsonyozunk, tartunk diáknapot. A tanítás folyamatába beépített projektnapok, témahetek keretében új információkat, hasznos tudást sajátíthatnak el a tanulóink.
Szakköri tevékenységek keretében fúrunk, faragunk, barkácsolunk, eszünk-iszunk, védjük az életünk. Szakköreinket úgy indítottuk el, hogy tanulóink mindenképpen jól érezzék magukat ezeken a tanórán kívüli tevékenységeken. Pl.: Barkács szakkör, Honvédelemi szakkör, Gasztronómiai szakkör, Tánc szakkör A visszajelzések azt mutatják, szeretik diákjaink ezeket a foglalkozásokat, szívesen alkotnak valami újat, vagy akár tanulnak valami hasznosat.
Diákjaink külföldi utazások révén, újfajta élményekkel is gazdagodhatnak. Rendszeresen részt veszünk az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt Határtalanul! pályázaton. A programon azok a diákok vehetnek részt, akiknek a tanulmányi és közösségi munkája kiemelkedő volt. A pályázat keretében a résztvevő országok tanulói ellátogatnak egymás országába, megismerkednek a fogadó iskola képzésének sajátosságaival, a látogatott ország kultúrájával és nevezetességeivel, földrajzi értékeivel.
A sport és az egészséges életmódra nevelés szintén fontos terület iskolánk életében. A két év során számos programunkba belecsepésztük egészségmegőrző elemeket, melyek során a diákok további hasznos tudásra tettek szert. A teljesség igénye nélkül szeretnék felsorolni néhány programot, amelyek igazán sikeresek voltak a két év alatt: Mézes reggeli, Parasport nap, Egészségnap, Magyar Diáksport Napja, Dök nap.
Tehetséges, érdeklődő diákjaink számára lehetőséget biztosítunk arra, hogy tudásukat fejlesszék, képességeiket ki tudják bontakoztatni. Úgy gondoljuk a tehetség sokrétű, ezért elsődleges feladatunk, hogy buzdítsuk tanulóinkat, egy –egy versenyen való részvételre, hogy ezzel is mutassák meg mire is képesek, hozzák mi magukból a maximumot. Az idei tanévben eladó szakmában (egyedül a megyében) egyik tanítványunknak sikerült bejutnia az SZKTV verseny döntőjébe, ott nagyon szép eredménnyel végzett, így mentességet szerzett a komplex szakmai vizsga letétele alól.
Nagyon büszkék vagyunk rá, mikor iskolánk bármely tanulója vagy tanuló csoportja versenyre indul. Az egész iskola lelkesen szurkol, támogatja őt/ őket abban, hogy minél jobb eredményt sikerüljön elérni az adott megméretetésen.
A tantestület és a diákok egybehangzó véleménye alapján elmondhatom, hogy a pályázat keretében megvalósított programok sikeresek voltak, a vállalt feladatokat legjobb tudásunkkal végeztük el. Hisszük és tudjuk, hogy a sok sikeresen lebonyolított rendezvény mindegyike pozitív hatással volt diákjainkra, és szeretnek I. Istvános diákok lenni.