Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP-6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / Drogprevenciós, egészségmegőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program

Beszámoló „Drogprevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program kialakítása, működtetése” témában

Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

Helyszín: Szekszárdi SZC. I. István Szakképző Iskolája, 7030 Paks, Iskola utca 7.

 

Diákjaink „második otthona”, így az egészségfejlesztés egyik fontos színtere az iskola. Az itt tanultak, az itt tapasztaltak meghatározóak későbbi életükben is. A tanulók személyiségfejlődése ebben a középiskolás korban a legdinamikusabb. Nyitottak az új ismeretekre, az új szokásokra, és éppen ezért nagyon sebezhetőek is.

Iskolánk minden pedagógusa számára fontos, hogy diákjaink ne csak a választott szakmájuk megtanulására koncentráljanak az itt eltöltött idő alatt, hanem a testi, lelki fejlődésükre is. Nekünk pedagógusoknak az is a feladatunk, hogy a máshonnan szerzett információkat a helyükre tegyük, és új utakat is mutassunk.

A program kiemelt célja az volt, hogy a testi és lelki kiegyensúlyozottság érdekében diákjaink átfogó képet kapjanak az egészséges életmódról, a mozgás fontosságáról, a káros szenvedélyek romboló hatásairól, a felelős szexuális életről a családtervezés fontosságáról, illetve szűkebb és tágabb környezetük – amiben/ahol élünk – óvásáról, hiszen ezzel egyidejűleg saját egészségünk, testi épségünk védelmét is biztosítjuk.

A célok érdekében programokat. előadásokat, foglalkozásokat, oktatásokat és beszélgetéseket szerveztünk és végeztünk az alábbi témákban.

Az egészséges táplálkozás megismertetése kiscsoportos foglalkozások, szakkörök keretében történt. Diákjaink megismerkedtek különböző alapanyagokkal, a hatásukkal, és számba vették a belőlük készíthető ételeket. Ezen foglalkozásokat tanulóink élvezték, hiszen olyan zöldségekkel, gyümölcsökkel, fűszerekkel stb. tudtak megismerkedni, amelyekről már ugyan hallottak, de még sose próbálták ki, vagy ismerték de nem tudták mire való.

Rendszeres testmozgást elősegítő szabadidős programok

Iskolánk a testmozgás fontosságára nagy hangsúlyt fektet, hiszen bármilyen sporttal kapcsolatos rendezvényre invitálták tanulóinkat, lehetőségeinkhez mérten részt is vettünk rajta. Intézményünk ősszel több kültéren használható sporteszközzel gazdagodott, tanulóink az óraközi szünetekben rendszeresen használják, ezzel ezek az eszközök közösségformáló szerepet is betöltenek.

Stressz kezelő, lelki egészség megőrzésére irányuló foglalkozások

A stressz sajnos a mindennapi életünk szerves részévé vált. Úgy tapasztaljuk, hogy a mai fiatalok nem igazán tudnak mit kezdeni vele. Sajnálatosan a le nem vezetett feszültéség csak további problémák forrásává válik náluk. A család, mint támogató közeg nagyon sok diákunknál nincs jelen, ezért feladatunknak tekintettük, hogy segítsük azon tanulóinknak, akiknek erre szüksége van. Egyéni-segítő és kiscsoportos beszélgetéseket szerveztünk ennek érdekében.

Alkoholfogyasztás, drogfogyasztás és a dohányzás- leszokásra való ösztönzés

Az átfogó iskolai egészségfejlesztési terv alapján egy megelőzési stratégiát szerveztünk. A megvalósítás érdekében a témával kapcsolatos programokat, előadásokat (meghívott és helyi előadókkal is), filmvetítéseket szerveztünk, a káros szenvedélyek alkalmazásáról szóló teszteket töltettünk ki tanulóinkkal. A programok után mindig megbeszéltük a látottakat, hallottakat, vitáztunk, véleményeket hallgatunk meg, és véleményt nyilvánítottunk.

Társas együttélésből adódó konfliktusok, szexuális felvilágosítás

Tanulóink nagy része most lép be, vagy már belépett a serdülőkorba, a felnőtté válás előcsarnokába. A mai szexuális szokások sok gyerek jövőjét veszélyeztethetik, ha nincs kellő felvilágosítás a tevékenység mögött. Mindezek tükrében igyekeztünk - főleg az osztályfőnökök bevonásával – osztályfőnöki órákon minél több kötetlen beszélgetést folytatni a tanulókkal, akár egyénileg is, ha annak szükségét láttuk. Szó volt többek között a párkapcsolatokról, fiú – lány kapcsolatáról, barátságról, a szerelem fogalmáról. Szakember - kolléganőnk – segítségével beszélgettünk a testi változásokról a testi különbségekről, a szexualitás során elkapott és tovább terjesztett betegségekről, azok veszélyességéről. Az önismereti feladatok és közösségépítő játékok nemcsak arra voltak jók, hogy az előzőekben tárgyalt káros szenvedélyek veszélyeit feltárja. Rávilágítottak az iskolai viselkedés szabályaira, az egymáshoz, illetve a felnőttekhez való viszonyokra is, illetve arra, hogy tanulótársaik tisztelete, védelme mennyire fontos saját boldogulásuk szempontjából is. Ezeknek a játékos feladatoknak a mottója „Hogyan érzem magam a bőrömben?”

A számítógép-és az internet használata

Korunk új, és egyre veszélyesebb tevékenységéről az internetezésről, az internetes zaklatásról diákjainknak előadást szerveztünk, illetve részt vettek a témát érintő kötetlen beszélgetésen.

Biztonságos éjszakai élet, szórakozás, közlekedés

Osztályfőnöki órák keretében beszélgettünk tanulóinkkal a szabadidő hasznos eltöltéséről, a szórakozás „milyenségéről”, illetve egyénileg is megszólítottuk diákjainkat.

A biztonságos közlekedés nemcsak az iskolába járás időszakát érinti, hanem főképp a szünetekben/szabadidőben való utazást. Ezzel a témával kapcsolatban tanulóink hallhattak előadást, illetve részt vettek kötetlen beszélgetésen külső előadó közreműködésével.

Munka-, tűz- és balesetvédelmi oktatás

Környezetünk és saját testi épségünk védelmében, és szakképző iskola révén a tanév elején kötelező munka-, tűz- és balesetvédelmi oktatás mellett a különböző szakmai órák, gyakorlati képzések során is nagy hangsúlyt fektettünk/fektetünk a biztonságos munkavégzés feltételeinek ismeretéről, illetve betartásáról/betartatásáról.

Elsősegélynyújtás

Ha már megtörténik a baj, akkor állampolgári kötelezettségünknek eleget téve a segítségnyújtásra is kellőképpen fel kell készülni mindenkinek. A hegesztő és szociális gondozó és ápoló szakmát tanulóinak a tantervi keretek között van lehetőség ezen ismeretek megszerzésére. Lehetőséget biztosítottunk azon más szakmát tanulóinknak is, hogy aki szeretne elsősegélynyújtási ismeretekre szert tenni, akkor csoportfoglalkozás keretében ezt megteheti. Diákjaink élnek is a lehetősséggel, hiszen több versenyen is találkoznak elsősegélynyújtással kapcsolatos feladatokkal, valamint a jogosítvány megszerzésénél is hasznosítani tudják, az ott elhangzottakat.

 

Paks, 2020. 05. 10.                                                      Beszámoló készítői:

Rutai Renáta 

                                                                                                                      Pretkó Marianna

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva