- A MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT (MÉCS)
Szekszárdi SZC I. István Szakképző Iskolája
Intézményünkben a bemeneti és kimeneti méréseket a nevelőtestülettel egyetértésben előzetesen megterveztük és előkészítettük.
A tervezésnél három alappillért vettünk figyelembe:
- az intézményünk által kidolgozott és elfogadott feladatsorok (matematika, szövegértés)
- internetes, központilag elkészített elektronikus mérési feladatok
- a centrum szintű munkacsoport közös munkájával létrehozott mérések
A fenti méréseket minden esetben a 9. évfolyamosokkal végeztettük el, az adott tanév elején, ill. a kontrollmérést a tanév végén. A mérések elvégzését a MÉCS csoport intézményi felelőse végezte. A feladatlapok javításánál nagy segítséget nyújtottak az intézményben tanító magyar, ill. matematika szakos pedagógusok. Az osztály szintű eredmények rögzítésre kerültek.
A feladatsorok matematikai és anyanyelvi, szövegértési kompetenciákat mértek. Az internetes központi feladatsorok egyéb kompetenciákról is képet adtak. Ezeket a méréseket megelőzte az intézményi rendszergazda számítógépeken végzett ellenőrzése.
A méréseket a központilag megadott időintervallumban, időkeretek betartásával végeztük el az iskolai informatika szaktantermekben.
Az elvégzett mérések feldolgozása után az eredmények feldolgozásra kerültek, és megvizsgáltuk a lehetőségeket, hogy milyen módon tudjuk ezeket beépíteni intézményünk munkájába:
- minden hónapban tantestületi megbeszélésen az időszerű feladatok megbeszélése
- osztályonkénti bontásban a fenti mérések eredményeit megismertettük a kollégákkal
- valamennyi osztályfőnök az osztályban tanító valamennyi szaktanárral külön megbeszélés keretén belül egyeztetett. Javaslatot tettek a fejlesztésekkel kapcsolatban: csoportalakítás, a csoport résztvevői, fejlesztendő feladatok, stb.
- valamennyi pedagógus a leszűrt eredményeket figyelembe veszik a differenciálásnál, a felzárkóztatásnál és a mindennapi tanórai munkánál.
- a fejlesztendő tanulók kiválogatásánál sok féle szempontot kellett figyelembe venni:
- mérési eredmények
- tanév eleji-végi-periodikus mérések eredményei, amikből le lehetett szűrni egy-egy tanuló fejlődését,
- további fejlesztési feladatokat,
- egyéb feltételrendszer
- a mérési eredmények figyelembe vételével kellett elkészíteni az egyes tanulók egyéni fejlesztési tervét a fejlesztőtanároknak, a gyógypedagógusnak, a fejlesztő szaktanároknak és a mentoroknak.
- intézményünk munkaközösségei, a DÖK, és valamennyi csoport megvitatják az eredményeket és a munkatervüket ezek alapján állítják össze, változtatják.
A mérésekkel megoldható:
- azon tanulók köre, akik a lemorzsolódással veszélyeztetettek
- csökkenthető a végzettség nélkül iskolaelhagyók száma
A mindennapi iskolai életünk szervesen beépülnek a mérések, ill. azok eredményei. A projekt lezárását követően:
- felhasználjuk az addigi eredményeket,
- folytatjuk a megkezdett tevékenységeket
- eredmények áttekintését követően a levont következtetéseket figyelembe véve, beépítjük a további munkák megtervezésébe
- mérés, értékelés eredményeinek hasznosítása a pedagógiai folyamatok átalakításában fontos szerepet játszik
A tagintézményi adatok gyűjtése intézményi szinten történik meg. A matematika és magyar szaktanárok az általuk tanított osztályok adatait, a fejlesztőtanárok, mentorok és a gyógypedagógus pedig a hozzá tartozó tanulók eredményeit gyűjtik és értékelik, majd az éves munkatervükbe építve hasznosítják azt.
A munkaközösségi munkatervek, a tanmenetek, a fejlesztési tervek elkészítésénél a mérési eredményeket felhasználjuk a nevelés-oktatás során.
Amikor meghatározzuk a fejlesztési feladatokat egyéni és csoportszinten, figyelembe vesszük a mérési eredmények mellet a félévi, ill. év végi tanulói eredményeket is.
Havonta tartottunk megbeszélést, amikor a nevelőtestület tagjai elmondták az előző havi tapasztalatokat. A kollégák közötti rendszeres kommunikáció nagyon fontos tényező a feladatok megbeszélésében, további fejlesztések elindításában, az egyéni fejlesztések tervének előkészítésében és magának a fejlesztésnek a folyamatában. Rendszeres a konzultáció a fejlesztő tanárok és mentorok között. Természetesen a szaktanárok és az osztályfőnökök is tartják egymással a kapcsolatot, mint ahogy a munkaközösségek és a teljes tanári kar szintjén is megvalósulnak értekezletek, megbeszélések.
Valamennyi mérésen kívül az E-Kréta ESL modulja, és egyéb lehetőségek is rendelkezésünkre állnak, hogy tanulóink teljesítményét követni tudjuk.
Áttekintettük az E-Kréta értékelési lehetőségeit:
- a tanulók értékelése szöveges módon,
- értékelés érdemjeggyel
Átnéztük, megbeszéltük a pedagógia programunk azon részét, ahol az osztályozás szabályai vannak leírva. Félévkor és év végén a statisztikákat áttekintjük, a mutatókat értelmezzük (kiugrások) és fejlesztendő területeket meghatározzuk tanulói, osztály, valamint intézményi szinten.
Az elmúlt időszakban a digitális oktatás új feladatok adott valamennyi pedagógus számára, másfajta lehetőségeket kellet keresni a mérés, értékelés területén. A tanulókkal való „nem közvetlen” kapcsolat sok kérdést vetett fel a digitális órákkal kapcsolatban:
- mennyire figyelnek az „órán”
- eredmények mennyire valóságosak
- otthoni feladatokat hogyan oldják meg
- mennyire hatékony a tanítás-tanulás folyamata
Intézményünkben a digitális oktatásban a feladatok kiosztása több platformon lehetséges, a kollégák a következő lehetőségekkel élnek, és fejlesztik is a módszereiket folyamatosan:
- Office Teams
- telefon
- személyes kapcsolat
- Messenger
- Redmenta
- különböző levelező programok