Kompetencia alapú képzésekhez bevezetett új tananyag módszertani leírása
„Tanulj digitálisan”
tananyagfejlesztés/módszertani fejlesztés
Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Helyszín: Szekszárdi SZC. I. István Szakképző Iskolája, 7030 Paks, Iskola utca 7.
Napjainkban egyre inkább előtérbe kerül az IKT rendszerek/eszközök alkalmazása a tanórákon és tanórán kívüli foglalkozásokon. Diákjaink beleszülettek ebbe a rendszerbe, nemcsak a tanulmányaik kapcsán, hanem végig kíséri mindennapjaikat is. A digitális oktatás a tanulók számára elérhetőbb, érthetőbb tananyagtartalmat feltételez, nem beszélve arról, hogy jobban tudják hasznosítani, befogadóbbak az új információkkal szemben is. „Szívesebben, nagyobb kedvvel tanulnak.”
Iskolánkban a népszerű hegesztő szakma számára vezettünk be egy új digitális tananyagot. A hegesztő szakmunkásnak nemcsak a konkrét technológiákat kell elsajátítani, hanem ismernie kell a szakmához tartozó gépészeti alapfogalmakat is. Mivel a gépészet nehezebben tanulható ismeretanyag, hegesztői tanulóink számára egy játékosan elsajátítható tananyagot vezettünk be az oktatásba, mely tartalmazza a hegesztési eljárások alapjait is.
A célcsoport a gépész szakmákban a nehezebben tanuló, így lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók.
A tananyag az „Oldható- és nem oldható kötések” témakörben szorosan kapcsolódik a gépészeti alapozó feladatok tantárgy körébe, illetve a szóbeli képesítő vizsgák tananyagához is segítséget nyújt.
A tananyagról:
Az anyag 20 szakaszt tartalmaz:
1. Kötési módok és csoportosításuk
2-3. Szegecskötés
4-5. Forrasztás
6-10.Különböző hegesztési eljárások
11. Hegesztési varratok
12. Ragasztások
13. Egyéb kötések
14. Csavarmenetek
15. Csavarkötés
16. Ékkötés
17. Reteszkötés
18. Csapok és csapszegek
19. A kúpos és a zsugorkötés
20. Összefoglaló teszt
A tananyag a szakmunkás számára fontos alapismereteket nyújtja egyszerűen, érthetően. Egy-egy témakörnél narrátor magyarázza az ismeretanyagot. Minden szakasz tartalmaz gépészeti rajzot, ábrát esetleg diagramot. Egy-egy video lejátszás szemlélteti a gyakorlati megvalósítást. A témakörök végén összefoglalás van, majd 10-15 kérdésből álló teszt, melyből a tanuló önállóan lemérheti tudását. A kérdésekre adott válaszok helyessége azonnal látható. A teszt végén megtörténik az értékelés pontszámmal ill. százalékosan is. Visszatérve a már megoldott kérdésekhez a diák láthatja, mi lett volna a helyes válasz. (Itt már harmadszor veszi át ugyanazt a témakört!)
A tesztek nem csak „kiválasztós”feladatokból állnak, hanem vannak párosítások, megfelelő ábra kiválasztások, sőt felelet - válaszolós gyakorlatok is. Gyakran több helyes válasz adható.
Az utolsó fejezet az egész tananyagot átfogó kérdéssorozat több, mint 100 kérdéssel.
Amennyiben a tanuló ezt a részt teljesíti, a tananyagot elsajátította, és egy lépéssel közelebb került a sikeres vizsga felé.
Alkalmazhatóság, hatékonyság:
Legfontosabb előnye, hogy a gyengébb képességű tanulók ezzel a módszerrel együtt tanulhatnak a többiekkel.
A tananyag feldolgozásánál csoportos munkát végezhetünk, de önálló/egyéni, vagy akár páros munkára is alkalmas. Csoportosan a tanulók megbeszélhetik a látottakat, a kérdésekre adott válaszok lehetőségeit. Eddigi tapasztalat: gyakran alakult ki vita, jó hangulatban telnek ezek az órák.
Önálló tanulásnál (az előbb leírtak alapján) a diák többször átveszi a tananyagot, mondhatjuk azt, is „akár akarja, akár nem” valamennyire biztosan elsajátítja.
A visszacsatolás azonnal megtörténik.
A tananyag a kutatómunkát is eredményez.
Paks, 2020. április 30.