Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Kompetencia alapú képzésekhez bevezetett új tananyag módszertani leírása

 

„Tanulj digitálisan” 

tananyagfejlesztés/módszertani fejlesztés

Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

Helyszín: Szekszárdi SZC. I. István Szakképző Iskolája, 7030 Paks, Iskola utca 7.

 

Napjainkban egyre inkább előtérbe kerül az IKT rendszerek/eszközök alkalmazása a tanórákon és tanórán kívüli foglalkozásokon. Diákjaink beleszülettek ebbe a rendszerbe, nemcsak a tanulmányaik kapcsán, hanem végig kíséri mindennapjaikat is. A digitális oktatás a tanulók számára elérhetőbb, érthetőbb tananyagtartalmat feltételez, nem beszélve arról, hogy jobban tudják hasznosítani, befogadóbbak az új információkkal szemben is. „Szívesebben, nagyobb kedvvel tanulnak.”

Iskolánkban a népszerű hegesztő szakma számára vezettünk be egy új digitális tananyagot. A hegesztő szakmunkásnak nemcsak a konkrét technológiákat kell elsajátítani, hanem ismernie kell a szakmához tartozó gépészeti alapfogalmakat is. Mivel a gépészet nehezebben tanulható ismeretanyag, hegesztői tanulóink számára egy játékosan elsajátítható tananyagot vezettünk be az oktatásba, mely tartalmazza a hegesztési eljárások alapjait is.

A célcsoport a gépész szakmákban a nehezebben tanuló, így lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók. 

A tananyag az „Oldható- és nem oldható kötések” témakörben szorosan kapcsolódik a gépészeti alapozó feladatok tantárgy körébe, illetve a szóbeli képesítő vizsgák tananyagához is segítséget nyújt.

A tananyagról:

Az anyag 20 szakaszt tartalmaz:

1.     Kötési módok és csoportosításuk

2-3.  Szegecskötés

4-5.  Forrasztás

6-10.Különböző hegesztési eljárások

11.   Hegesztési varratok

12.   Ragasztások

13.   Egyéb kötések

14.   Csavarmenetek

15.   Csavarkötés

16.   Ékkötés

17.   Reteszkötés

18.   Csapok és csapszegek

19.   A kúpos és a zsugorkötés

20.   Összefoglaló teszt

A tananyag a szakmunkás számára fontos alapismereteket nyújtja egyszerűen, érthetően. Egy-egy témakörnél narrátor magyarázza az ismeretanyagot. Minden szakasz tartalmaz gépészeti rajzot, ábrát esetleg diagramot. Egy-egy video lejátszás szemlélteti a gyakorlati megvalósítást. A témakörök végén összefoglalás van, majd 10-15 kérdésből álló teszt, melyből a tanuló önállóan lemérheti tudását. A kérdésekre adott válaszok helyessége azonnal látható. A teszt végén megtörténik az értékelés pontszámmal ill. százalékosan is. Visszatérve a már megoldott kérdésekhez a diák láthatja, mi lett volna a helyes válasz. (Itt már harmadszor veszi át ugyanazt a témakört!)

A tesztek nem csak „kiválasztós”feladatokból állnak, hanem vannak párosítások, megfelelő  ábra kiválasztások, sőt felelet - válaszolós gyakorlatok is. Gyakran több helyes válasz adható.

Az utolsó fejezet az egész tananyagot átfogó kérdéssorozat több, mint 100 kérdéssel.

Amennyiben a tanuló ezt a részt teljesíti, a tananyagot elsajátította, és egy lépéssel közelebb került a sikeres vizsga felé.

Alkalmazhatóság, hatékonyság:

Legfontosabb előnye, hogy a gyengébb képességű tanulók ezzel a módszerrel együtt tanulhatnak a többiekkel.

A tananyag feldolgozásánál csoportos munkát végezhetünk, de önálló/egyéni, vagy akár páros munkára is alkalmas. Csoportosan a tanulók megbeszélhetik a látottakat, a kérdésekre adott válaszok lehetőségeit. Eddigi tapasztalat: gyakran alakult ki vita, jó hangulatban telnek ezek az órák.

Önálló tanulásnál (az előbb leírtak alapján) a diák többször átveszi a tananyagot, mondhatjuk azt, is „akár akarja, akár nem” valamennyire biztosan elsajátítja.

A visszacsatolás azonnal megtörténik.

A tananyag a kutatómunkát is eredményez.

Paks, 2020. április 30.

 

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva