Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP-6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás - Centrum szintű munkacsoport

3. Szociális hátrányok enyhítése,

mentorálás centrum szintű munkacsoport

2018 szeptemberében kezdődött a csoport munkája a GINOP-6.2.3-17-2017-0038 Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben pályázat keretében. Az elvárt eredmények a következők voltak:

     Személyre szabott egyéni bánásmód, folyamatos mentorálás segítségével a tanulók iskolai előmenetelének nyomon követése, képességeinek lehető legnagyobb mértékű fejlesztése az iskolai tanulmányai során, ezáltal az iskolát középfokú végzettség nélkül elhagyók számának csökkentése. Az eltérő kulturális, családi tőkéből adódó különbségek mérsékelése.

A közös munka a munkaterület munkatervének megismerésével, a tagintézményi szintű adaptálás előkészítésével indult. Megismertük a pályázati vállalásokat, a projektfeladatokat, kialakítottuk közös álláspontunkat, igyekeztünk minél pontosabban meghatározni a feladatokat, és a felelősségi köröket. Munkánkba a nevelőtestület minden tagját sikerült bevonnunk. A célcsoport kiválasztásában a mérés-értékelés csoporttól tájékozódtunk a bemeneti mérések eredményeiről, illetve együttműködtünk velük annak kiértékelésében. Az osztályfőnökök nagy segítséget nyújtottak a célcsoport még hatékonyabb meghatározásában, a tanulói kompetenciák fejlettségi szintjének elbírálásában.

A mentorok delegálása az iskola vezetőségével együttműködve történt meg, ezt követte a szülők és tanulók tájékoztatása a program tartalmáról, a bekapcsolódás feltételeiről, majd a mentorálás nyomon követését lehetővé tevő dokumentáció tanulmányozása:

– a kiválasztás dokumentumainak kitöltése,

– a kiválasztást alátámasztó hivatalos okiratok összegyűjtése, rendszerezése,

– az adatvédelmi szabályzatnak való megfelelésben segítségnyújtás.

A tanulói igények felmérése, a családi háttér (a tanulók szociális, biológiai és pszichológiai okokból eredő hátrányainak) feltérképezése, valamint ennek nyomon követési rendszerének meghatározása alapján kezdtük meg az egyéni fejlesztési tervek kidolgozását, a tanulók szociális, biológiai és pszichológiai hátrányainak kompenzálását segítő tevékenységet. Ezek az alapvető fórumok:

            – beszélgetések,

            – esetmegbeszélések,

            – kapcsolattartás, tájékoztatás.

A projektben részt vevő mentorált tanulók és mentortanárok létszáma:

tanév

mentorált diákok száma, évfolyama

mentorált diákok szakmája

mentortanárok

száma

egy mentortanárra jutó mentoráltak száma

 

 

2018–2019. tanév

20 fő –

9. évfolyam

(összlétszám nappali tagozaton: 144 fő)

ács; kőműves; szociális gondozó és ápoló; hegesztő; eladó

 

 

13 fő

 

 

1-2 fő

 

 

2019–2020. tanév

30 fő

9. évfolyam

(10 fő)

és 10. évfolyam (20 fő)

ács; kőműves; szociális gondozó és ápoló; hegesztő; eladó; festő, mázoló, tapétázó

 

 

 

11 fő

 

 

 

2-3 fő

 

A projekt keretében számtalan program valósult meg a két tanév során, melyek közül a legtöbbet a jövőben is folytatjuk, hagyományt teremtünk/teremtettünk belőlük. A programokat a következő kiemelt feladatok mentén határoztuk meg:

            a)    A tanulók élményvilágának gazdagításával a tanulók szociális, biológiai és pszichológiai okokból eredő hátrányainak enyhítése, valamint az iskolához, közösséghez kötődés erősítése (sport-, kulturális, szabadidős, valamint szakmaorientált programok, tanulmányi kirándulások, színházlátogatások). Magyarország nevezetességeinek és környezeti, természeti értékeinek megismerése, a szabadidő hasznos eltöltésének lehetősége saját tapasztalatszerzés útján.

tanév

a program megnevezése

időpont

helyszín

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018–2019. tanév

A zene világnapja – közös éneklés

2018. 10. 01.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Interaktív játék, október 23-i megemlékezés

2018. 10. 19.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Nyílt nap

2018. 11. 08.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Iskolai Mikulás-program

2018. 12. 06.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Karácsonyi teaház

2018. 12. 19.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, könyvtár, Paks

Karácsonyi műsor

2018. 12. 21.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Szalagtűző

2019. 01. 11.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Március 15-i megemlékezés és Nagy Versmondás

2019. 03. 14.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

24 órás kalandőrület

2019. 03. 21–22.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

„Vásárolj okosan!” döntő

2019. 04. 28.

Kaposvár

Ballagás

2019. 05. 03.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Tanulmányi kirándulás Szegedre

2019. 05. 27.

Szeged, Mórahalom

Kirándulás Erdélybe

2019. 06. 03–06.

Erdély

Erdély-témanap

2019. 06. 14.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Életfa-logó festése

(segítő munka)

2019. 06. 20.

Paks, Életfa Idősek Otthona

 

 

 

 

 

 

 

 

2019–2020. tanév

SzakmAréna

rendezvény

2019. 10. 19.

Paks, ESZI Sportcsarnok

Kirándulás a Balaton-felvidéken

2019. 10. 15.

Tapolca, Sümeg, Veszprém

Rendhagyó irodalomóra

2019. 10. 15.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

A Csík zenekar és a NÉBIH közös koncertje

2019. 11. 25.

Szekszárd

Karácsonyi teaház

2019. 12. 16.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Karácsonyi műsor

2019. 12. 17.

Paks, Életfa Idősek Otthona

Szalagtűző

2020. 01. 10.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Várostörténeti vetélkedő –

1. forduló

2020. 01. 28.

Paks, Városi Múzeum

Kirándulás és színház Budapesten

2020. 02. 14.

Budapest, Savoya Park és Magyar Színház

Kirándulás Budapestre

2020. 02. 27.

Budapest, Parlament és Csodák Palotája

„Vásárolj okosan!”

döntő

2020. 03. 05.

Kaposvár

 

b)    Esélyegyenlőség biztosítása a tanulásban akadályozott diákok számára, toleranciára nevelés

 

tanév

a program megnevezése

időpont

helyszín

 

 

 

 

2018–2019. tanév

Könyvtári foglalkozások

2018–2020. tanévben folyamatosan

Pákolitz István Városi Könyvtár és

CSDKK könyvtára, Paks

A magyar parasport napja.

A Csodafedezet című film megtekintése.

2019. 02. 22.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

Halhatatlan sportolók

2019. 02. 22.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

 

2019–2020. tanév

A magyar parasport napja – Varga Kata parakajakos

2020. 02. 20.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

c)    Mentálhigiéné és prevenció

tanév

a program megnevezése

időpont

helyszín

 

 

2018–2019. tanév

„Útjelző – reflektorfényben az ifjúságvédelem” (zenés program)

2019. 03. 20.

Paks, Csengey Dénes Kulturális Központ

 

DÖK-nap a fizikai, mentális és érzelmi egészség jegyében

2019. 04. 26.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

 

2019–2020. tanév

Egészséges ételek és italok bemutatója; egészségtudatos táplálkozás

2020. 02. 20.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

d)    A környezet- és egészségtudatos magatartás megalapozása, erősítése

tanév

a program megnevezése

időpont

helyszín

 

 

 

 

2018–2019. tanév

Mézes reggeli

2018. 11. 15.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

„Önkéntesen a tiszta Magyarországért” (szemétszedés)

2019. 03. 18.

Paks bel- és külterülete

Határtalanul – barátságos labdarúgó-mérkőzés erdélyi diákokkal

2019. 06. 11.

SZSZC I. István Szakképző Iskolája, Paks

 

 

2019–2020. tanév

Középiskolások sportnapja

2019. 09. 21.

Paks

A Csík zenekar és a NÉBIH közös koncertje

2019. 11. 25.

Szekszárd

A megvalósult programok mindegyikébe be tudtuk vonni a projektben részt vevő diákokat, az intézmény pedagógusait és – legtöbbször – a családokat is. Tanulóink az iskolánkra jellemző, már megszokott élményekkel teli élet mellett jó néhány kiránduláson, beszélgetésen, interaktív programon vehettek részt, mely erősítette az intézményhez tartozást, intellektuális és mentális képességeiket, készségeiket, növelte érzékenységüket és tudatosságukat, a világ dolgaiban való jártasságukat.

A munkacsoport tevékenységei és munkamódszere

A digitális oktatásra való átállás idején 2020. március 13-án, amikor egyik percről a másikra kellett egy merőben más oktatási formára átállnunk, a fő tennivalók és megoldandó feladatok közé tartozott a mentorált tanulókkal való kapcsolat kiépítése és a szociális hátrányokkal küzdő diákok segítése, folyamatos figyelemmel kísérése. Már nem támaszkodhattunk a mindennapi személyes beszélgetésekre, találkozásokra, egy-egy futó érdeklődésre az udvaron, a folyosón.

Első lépésként a már kialakult online fórumokon értesítettük a mentoráltakat, hogy a közeljövőben csak így tudunk velünk kommunikálni, de kértük az együttműködésüket, és biztosítottuk őket arról, hogy fordulhatnak hozzánk a továbbiakban is. Pár nappal később kiépült az azóta is használt és jól működő Teams-rendszer, melyben nem csak a diákokkal tudunk videós beszélgetéseket folytatni, levelezni, hanem egymás munkájára is szinte ugyanúgy rálátunk, mint mikor napi kapcsolatban voltunk.

Ezen kívül szintén a kezdetekkor kiderült, hogy jó néhány tanulónak nem biztosítottak a digitális tanuláshoz szükséges technikai feltételek. Ezeknek a gyerekeknek a kollégák laptopot vittek, megtanították őket a Teams használatára, felhívták a figyelmüket a kapcsolattartás fontosságára. Van olyan diákunk is, aki olyan körülmények között él, hogy egy mód volt csak az elérésére: osztályfőnöke rendszeres időközökben személyesen viszi neki a feladatokat, hozza el a megoldásokat.

A munkacsoport tagjai összehangoltan – most már rutinosan – végzik a kialakult tevékenységeket, természetesen saját személyiségükhöz igazítva, és a tanulók igényeit figyelembe véve:

          –   rendszeres bejelentkezések a Teamsben (egyénileg vagy párban, csoportban – ez utóbbiak talán még hatékonyabbak, hisz a gyerekek szívesen „találkoznak” társaikkal is);

          –   a Teams-beszélgetések előtt jelzés a tanulónak a Facebookon vagy sms-ben;

          –   alkalmanként rövid élménybeszámoló kérése rövid, írásos formában;

          –   igény szerint a szülő megkeresése (nem ritka, hogy a szülő a videóchat alatt a háttérben ül, és figyeli a beszélgetést)

          –   a szaktanárok, az osztályfőnökök és a mentorok együttműködnek pl. a házi feladatok megérkezése, a diák elérhetősége ügyében;

          –   a mentorok a tanárok jelzésére soron kívül megkeresik a tanulót, megkérdezik, történt-e valami, ami miatt késett egy feladattal;

          –   a diákok bevonása az iskolai életbe (értesítések a szakmai vizsgák és az érettségi megkezdéséről; felhívás a ballagók búcsúztatására; bejelentkezések a tantermekből, ahol felújítások zajlanak stb.;

          –   a mentorok alkalmanként konferenciabeszélgetésen osztják meg tapasztalataikat, tartanak ötletbörzét.



A „minden rosszban van valami jó” elve most is érvényesült: több diákunk a kapott digitális eszközöktől szinte szárnyat kapott: pontosan küldik a feladatokat, látszik munkájukon, hogy szívesen kutatnak az interneten, aki eddig szótlan volt az iskolában, most minden tanárt megkeres, felhív egy kis beszélgetésre. Összességében mégis azt mondhatjuk, hogy a tanulás-tanítás folyamatának legfontosabb tényezője változatlanul a személyes kapcsolattartás marad, az állandó jelenlét a diák életében, az apró rezdülésekből és mindennapi találkozókból szerzett tapasztalat, a közös élmények, a segítő szándék személyes megnyilvánulásai.

 

Paks, 2020. május                                                                 

                                                                                               Süth Gabriella

 

 

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva