7. Humánerőforrás (pedagóguskultúra és módszertan) fejlesztése centrum szintű munkacsoport beszámolója
Mint a legtöbb iskolában tapasztalható, intézményünkben is egyre kevesebb a pedagógus, így a tantestület igyekszik pótolni a kieső tanerőt is. Gyakornok tanár nem volt a tantestületben az elmúlt két tanévben, viszont nőtt az óraadók száma. A megnövekedett feladatok is erősítették az együtt gondolkodást, az egymás munkájának segítését. Így felmértük, hogy kinek mire lenne szüksége, ki mivel tud hozzájárulni a közös munkához. Azt is láttuk, hogy a hatékony tanításhoz nekünk is tanulnunk kell, alkalmaztuk a belső tudásmegosztást, látogattuk egymás óráit, szakmaközi megbeszéléseket tartottunk. Külső segítséget is igénybe vettünk, főleg továbbképzéseken, konferenciákon vettünk részt.
A nevelőtestületi óralátogatások a tervezett program alapján történtek, ahol cél a kolléga segítése, óraszervezési módszereinek bővítése volt. A vezetőség több alkalommal is tartott rendkívüli óralátogatást, ahol szóban beszélték meg az adott kollégával a tanórán történteket és adtak ötleteket, javaslatokat a hatékonyabb munka érdekében. Az óralátogatások tapasztalatait a tantestületi értekezleteken megbeszéltük, a jó gyakorlatokat megosztottuk egymással.
A 2018/2019-es tanévben egy kolléga vett részt pedagógus minősítő eljárásban és szerezte meg a Pedagógus II. minősítést.
Kozsokiné Reinhardt Katalin szaktanácsadó, az elmúlt tanévben a kompetenciamérés eredményeiről, azok értelmezéséről, és értékeléséről tartott előadást a tantestületnek. A tantestületi tréning apropóját az adta, hogy diákjaink kompetenciamérés eredményei elmaradnak az elvárttól. A szaktanácsadó ötleteket adott a kollégáknak arra, hogy milyen módszerekkel lehet a tanulók kulcskompetenciáit fejleszteni, milyen módszerek alkalmasak a tanulók gondolkodási, problémamegoldási és együttműködési kompetenciáit fejleszteni.
Az idei tantestületi tréninget a digitális tanítás apropója adta. Március 16-án tanítás nélküli munkanap keretében ismerkedtünk a Microsoft Teams online tanítást segítő program használatával. Ez a tanulás folyamatosan zajlik, a kollégák online tartják egymással a kapcsolatot és adnak tanácsokat egymásnak. A digitális tananyagtartalmak fejlesztése folyamatos.
A digitális átállás során szakmai támogatást nyújtottunk pedagógusainknak, sőt online órák tartására alkalmas alkalmazások tesztelése, próbája a nevelőtestület tagjainak öntevékeny szerveződésében zajlik. Online szakmai segítségnyújtást is adtunk kollégáink részére a digitális munkacsoport irányításával. A Teams-e tartott nevelőtestületi értekezletek során folyamatosan hívjuk fel a kollégák figyelmét, az újabb lehetőségekre a digitális tanítás hatékony és eredményes megvalósulása érdekében.
A középiskolák közötti szakmai együttműködés a város hasonló profilú iskolájával ,az Energetikai Szakgimnázium és Kollégiummal- zajlik, ahol főleg pályaorientációs programokon veszünk részt. Ezeken a programokon informális információcsere zajlik a szakmákról, módszerekről, tananyagokról is.
Iskolánk külföldi kapcsolatokat is ápol a Határtalanul pályázat keretében. A 2018/2019-es tanévben Székelyudvarhelyen az Eötvös József Szakközépiskolában jártak kollégáink és tanulóink, majd 2019. júniusában ők tettek látogatást intézményünkben. Sajnos az idei tanévben a járványügyi helyzet miatt nem tudtuk ezt a programot folytatni.
A pályázat során iskolánkból - minden kolléga legalább egyszer-, összesen 15 alkalommal vettünk részt továbbképzésen, POK-os konferencián. A képzéseken hallottakat, tanultakat munkaközösségi értekezleteken, informális szinteken adtuk át egymásnak.
- Kortárs mediáció c. 5 órás pedagógus továbbképzés
- Kaposvári POK szervezésében
- Időpont: 2019. március 12.
- Pedagógusok közösséggé formálása - Az alkalmazottak lelki állóképességének megőrzése c. 5 órás pedagógus továbbképzés
- Kaposvári POK szervezésében
- Időpont: 2019. május 20.
- Képzés tartalma: előadás, műhelymunka, szakmai konzultáció
- Tehetséggondozás gazdagító programokkal c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. június 24 – 25 - 26.
- Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. augusztus 21 – 22 – 23.
- Tanulói tevékenységek támogatása interaktív IKT eszközökkel c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. augusztus 21 – 22 – 23.
- Pályaorientáció, életpálya-tervezés módszertana pedagógusoknak c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. augusztus 26 – 27 – 28.
- A pedagógusok feladatai és lehetőségei a drogprevencióban: kompetenciák és kompetenciahatárok c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. augusztus 28 – 29 – 30.
- A prevenció és a konfliktuskezelés lehetőségei az iskolákban c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. november 27 - 28 - 29.
- Mérési eredményekre épülő pedagógiai fejlesztések módszertana az általános és középiskolákban c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. október 16; 21 – 22.
- Esélyteremtő intézményfejlesztési program és eszközrendszer c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpont: 2019. szeptember 23 – 24 – 25.
- Életvezetési és 21. századi munkavállalói kompetenciák fejlesztésének korszerű módszertana c. akkreditált pedagógus továbbképzés
- Képző: Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
- Időpontok:
- 1. nap – kontakt: 10,5 óra (január 27.)
- 2. nap – kontakt: 10 óra (január 30.)
- 3-4. nap – kontakt: 16,5 óra (február 4-5.)
- 5. nap – kontakt: 10 óra (február 11.)
- 6. nap – kontakt: 6,5 óra (február 13.)
- 7. nap – kontakt: 7,5 óra (február 17.)
- óra kontakt + 29 óra távoktatás
- Solid Works
EuroSolid Kft.
2020.március 11-13.
1117 Budapest, Szerémi u.11